מה זה השטויות האלה מנהל מוצר???

אז בואו נתחיל מהסוף – אין הגדרה חד משמעית.

בשונה ממתכנתת, מנהל HR או אנשי מכירות, שלרוב האנשים יש מושג מה הם עושים – לגבי מנהל מוצר זה לא המצב. ובינינו, גם לנו מנהלי המוצר זה לא תמיד מובן…

יש לא מעט דעות והגדרות לתפקיד הזה – תלוי בחברה, בתחום העיסוק שלה, במיקום הגיאוגרפי (ארה״ב או בארץ) וכמובן במי שמנהל אותה.

זה ניכר בשאלות שנשאלות בקבוצות פייסבוק ייעודיות למנהלי מוצר, ניתן להבחין בזה בדיון ווטסאפ פשוט בקבוצה של מנהלות מוצר, וזה כמובן בא לידי ביטוי גם בדרישות המשרה – יש כמה קווים מנחים אבל לכל חברה יש הגדרות ודרישות שונות. וזה, מורגש בראיונות – החל משלב המודעה שמפרסמים ועד תרגיל הבית. ואני חושבת שדי נתקלתי בכל האפשרויות במהלך חיפוש העבודה.

 

Product Requirements

Product Requirements Document או בקיצור PRD הוא אחד התוצרים הבסיסיים שמנהל מוצר צריך לדעת ליצר. זה מסמך שמגדיר מה הפיצ׳רים של המוצר (מה המוצר יעשה ואיך יגיב), מה הכרחי ומה nice to have, ומה סדר העדיפויות שלפיו הם יפותחו.

אז הנה לפניכם הפיצ׳רים שמנהל מוצר צריך שיהיו לו, מה הכרחי ומה לא, ע״פ דרישות השוק:

מנהל המוצר הוא ה CEO של המוצר

זה נכון חלקית, כי באמת למנהל המוצר יש אחריות מהפרט הקטן ועד התמונה הגדולה, הוא קובע את החזון ואת האסטרטגיה, מקבל החלטות ומגדיר את המדדים להצלחה. אבל אין לו סמכות ישירה על האנשים והוא צריך לדעת להשפיע עליהם ולהוביל אותם בלי להיות ״הבוס״ – וזה אגב, אחד האתגרים של מנהל מוצר.

לכן, בעיני מנהל מוצר חייב להיות שחקן צוות ולדעת לעבוד עם כל המחלקות האחרות בארגון. הוא יותר כמו מנצח על תזמורת – מוודא שכל כלי מנגן בזמן שלו ושיש תיאום בין כולם, עד לכדי יצירה סופית. או זה שמשיט את הספינה – הוא מנווט את הדרך, מתווה את הכיוון ומכתיב את קצב ההתקדמות.

הוא לא עובד לבד, בצמרת. (ואם כן, זה לא מאוד מוצלח).

 

חובה להיות טכני

רצוי אפילו תואר ראשון במדעי המחשב, ונסיון כמתכנת. יש מקומות שאף יגדירו את המשרה כ Technical PM. תשאלו למה? בגדול, כדי לדעת איך להעביר דרישות לפיתוח, כדי להבין אם אפשר (או לא) לעשות את מה שאנחנו רוצים, וגם כדי לוודא שהם לא ״מורחים״ אותנו…

אני מסכימה שהבנה טכנית זה חשוב. האם זה הכרחי? לא בטוחה. אני מכירה מנהלי מוצר מעולים שלא היו בעברם אנשי פיתוח והם מסתדרים מצוין. כנראה שזה skill נרכש.

 

מומחה ב-UX (חווית משתמש)

נכון, זה חלק מאוד חשוב מעבודת מנהל המוצר – אנחנו צריכים לדעת לאפיין את התנהגות הלקוחות שלנו, לדעת איך מסכים מסוימים יראו, ומה המסר שאנחנו רוצים שהם יעבירו. אבל בואו, כולנו יוזרים של מוצר כלשהו ולכן יש לנו דעה על איך מסכים נראים ומתנהגים, ועל החוויה של השימוש באותו מוצר. יותר מזה, לכולנו (מנהלי המוצר, כלומר) יש הבנה מוצרית ואנחנו יודעים להבחין מה נכון ומה לא, מה עובד טוב ומה פחות.

וגם – יש היום המון כלים שעוזרים לנתח התנהגות של לקוחות, שמקליטים צעדים שנעשו כדי לראות באיזה חלק של הfunnel הם נטשו ומה היה קשה להם לביצוע, ושמודדים retention.

וגם2 – יש מעצבי מוצר שההתמחות שלהם היא חווית משתמש ורוב מנהלי המוצר עובדים איתם בצמוד.

 

B2B/B2C

פה מדובר בסוג המוצר וסוג המשתמש, ולכן עם ההבחנה הזו אני יותר מסכימה.

B2B מדבר על מוצרים שמכוונים לחברות אחרות (למשל: AWS) בעוד ש B2C מדבר על מוצרים שמכוונים ישירות לצרכן (למשל: waze). מדובר פה לא רק ביוזרים שונים, אלא בשווקים שונים, בגדלים שונים, עם תהליכי מכירה והטמעה שונים, תמחור שונה, מדדים שונים להצלחה ועם acquisition\retention שונים מאוד. מצד שני, ברגע שהבנת שזה עולם אחר והבנת מהם ההבדלים – פיצחת את האטום ואפשר להתקדם.

 

נסיון בסייבר/פינטק/בלוקצ׳יין/AI/ביג-דאטה/באזז אחר שחם עכשיו

ההגדרה הזו נגזרת מתחום העיסוק של החברה, והיא אחת האהובות עלי. לא באמת.

תגידו – ״מה, זה הגיוני שחברה תרצה מישהו עם נסיון בתחום שלה״. נכון, אבל א׳ – הרבה מהתחומים האלו הם יחסית חדשים, אז הסיכוי שיש מישהו עם נסיון ממשי בתחום הזה, הוא לא גבוה.

וב׳ – לדעתי בדיוק כמו שמתכנת טוב יכול ללמוד שפה חדשה יחסית בקלות כי יש לו את הלוגיקה, ככה מנהל מוצר עם נסיון באופן כללי, יכול ללמוד ולהשתלב בתחום חדש. שלא לדבר על זה, שהרבה פעמים חברות עושות pivot ואז מה – מפטרים את כולם ושוכרים אנשים חדשים כי לעובדים הקיימים אין נסיון בתחום החדש. לא, נכון?

מה אני רוצה להגיד בעצם, שמנהל מוצר עם בסיס טוב ונסיון בניהול מוצר – ידע לעשות את העבודה גם אם הוא לא מהתחום הספציפי של החברה.

 

Inbound/Outbound

עוד חלוקה/הגדרה שאני לא אוהבת. בעיני, מנהל מוצר מוביל את המוצר על כל חלקיו, לוקח בעלות על כל התהליך end-2-end, אחראי על כל האספקטים של המוצר.

הוא לא אחראי רק על לתרגם דרישות לפיתוח ולנהל את הגרסאות. הוא גם לא אחראי רק על לבנות roadmap ולדבר עם לקוחות. בשבוע שעבר מישהו אמר לי שבעיניו inbound זה מישהו שנמצא בחוץ כדי לשדר פנימה.

אז למה לעשות את ההפרדה המלאכותית הזו?!

 

מבולבלים?? אז אני אעשה לכם קצת סדר – מנהל מוצר נמצא בחיתוך שבין הטכני (הפיתוח, ה-QA), הביזנס (אנשי מכירות, האסטרטגיה של החברה) וה-UX (הלקוחות).

הנה, פה זה נראה ממש מובן (פליז תגידו שכן):

what_is_a_product_manager

למי מדווחים

גם פה אין אחידות. הרבה מזה תלוי בגודל החברה וכנראה במיקום אנשי המפתח/הפאונדרים.

אם אחד הפאונדרים הוא (על תקן) ה-CPO או שיש VP Product אז מדווחים אליו מן הסתם, וזה כמובן הכי הגיוני ונכון. אבל זה לא תמיד המצב.

בהרבה סטארטאפים קטנים שיש בהם מנהל מוצר יחיד (לפחות מהנסיון שלי), מדווחים ל-CEO

זה אגב תואם את הסברה שמנהל מוצר הוא המנכ״ל של המוצר. יחד עובדים על קביעת החזון וממנו גוזרים את האסטרטגיה בעזרתה נשיג את אותו חזון.

יש הרבה מקומות בהם דווקא מדווחים ל-CTO. זה קצת בעייתי בעיקר כי גם אנשי הפיתוח מדווחים לו ואז כאשר יש ויכוחים של מה צריך לפתח ומתי – הוא צריך להכריע. קצת בחירתה של סופי…

ראיתי גם מקומות בהם מנהל המוצר מדווח ל-CMO, בגלל הצורך בהבנת השוק. יש פה מידה מסוימת של הגיון, מאחר ואנשי השיווק אחראים על להביא את הלקוחות ומנהלי המוצר אחראים על מה ישאיר אותם.

 

אז מה היה לנו פה?

אמרנו הבנה טכנית, ראייה אסטרטגית והבנת המשתמש. אבל זה לא הכל.

צריך לדעת לדבר מול קהל – כי מציגים roadmap לאנשי מכירות, ומציגים את הplanning לפיתוח. וצריך אנגלית מעולה, כי הלקוחות בארה״ב ואירופה.

וצריך כישורי ניהול כי מנהלים את הפרויקטים, ואת המשימות, ואת לוחות הזמנים, ואת הגרסאות.

וצריך לדעת לתקשר – עם הפיתוח כדי להעביר דרישות ולהבין מה אפשר לעשות או לא. עם לקוחות כדי להבין מה הם רוצים, אבל לדעת מה הם *באמת* צריכים. עם ההנהלה כדי להבין את החזון והאסטרטגיה.

וצריך לדעת לסנכרן – בין הצוותים, בין המשימות של כולם, בין הרצונות של המנכ״ל לעומת מה שהלקוחות מבקשים…

אז בתכלס – צריך תערובת של הכל.

הבנת הצרכים של המשתמשים, הלקוחות והשוק והיכולת לתרגם את זה לפתרונות טובים שיביאו ערך.

הבנה טכנית, ראיה רוחבית של המערכת, וירידה לפרטים כדי להבין מה הפתרון הנכון.

יכולת לפרוט את הפתרונות האלו לדרישות, לתעדף אותן ולהוציא אותן לפועל.

והיכולת להיות מנהיג כדי להניע אנשים למטרה מבלי לנהל אותם ישירות.

ובמילה אחת – להקשיב. לכולם.

הנה, אפילו עניתי את זה בשאלון ניהול מוצר של הדס שיינפלד, הבלוגרית.

 

חולקים עלי בנושא הזה? בא לכם לשתף אותי במה הכי חשוב בעיניכם? גיליתם איזה ביטוי עברי הסתתר בקטע? תהיו חברים ותכתבו לי.

10 תגובות בנושא “מה זה השטויות האלה מנהל מוצר???

  1. וואו, פוסט מדהים שעושה לי הרבה סדר והבנה שזה מה שאני מחפשת להיות. איך היית ממליצה להתחיל את הקריירה לכיוון הזה בהינתן שאני בוגרת טריה של מערכות מידע עם רקע של Sys. Admin בעברי?

    אהבתי

  2. הבלוג שלך מצויין כי הוא כתוב בצורה קלילה וזורמת ויחד עם זאת מצליח להעביר את הנושאים בצורה בהירה ומקצועית. שאפו על עבודת הכתיבה ועל הרצון לחלוק את הידע המקצועי עם כולם. מצפה לפרקים הבאים.

    אהבתי

כתיבת תגובה