אלו הם חיי. סיריוסלי?!

כשחושבים על זה, ככה בעצם הכל התחיל…

 

אחותי עובדת שנים במגזר הציבורי. קצת מהעולם הישן, עד שלקחתי אותה להרצאה של ליאור פרנקל. יום אחד, היא התקשרה ואמרה לי ״אני גם רוצה קו״ח כמו שלך באנגלית. אני גם רוצה להיות חשובה ומקצועית כמוך״. עכשיו, בואו – אחותי הגדולה, החכמה והמוכשרת רוצה להיות כמוני?! Challenge accepted!

כמה שבועות קדימה, חברה שלמדה איתי בעבר, מתקשרת. היא החליטה לעזוב את העבודה שלה ורוצה להיות מנהלת מוצר כמוני. והיא זוכרת ששלחתי לה את קורות החיים שלי שמצאו חן בעיניה, והיא רוצה גם ולא יודעת מאיפה להתחיל. אין בעיה, אני על זה!

 

עוד כמה שבועות קדימה, שרשור ״מנטורים״ בקבוצת פייסבוק – אני מציעה את עזרתי בין היתר במעבר על קו״ח. כמה שעות קדימה, בתיבת ההודעות מחכות לי כבר 7 הודעות עם בקשות לעזרה בכתיבת קו״ח! השיא, אגב, הגיע כמה שבועות אחרי, כאשר מישהי ביקשה את עזרתי במילוי טופס קבלה לאיזו תוכנית שהיא ממש רצתה וישבתי איתה עד 2 בלילה יום לפני ההגשה.

 

תשאלו – מי את ומי שמך [ as in, who made you– מאז קורס תכנות ב scheme חיפשתי הזדמנות להגיד את המשפט הזה :)] להיות מומחית בכתיבת קורות חיים? אז אני לא.

אבל כשסגרו את הסטארט-אפ האחרון שעבדתי בו, היה לנו איזה שבוע של חוסר ודאות עם הרבה זמן חופשי שהוקדש לשיפוץ קורות חיים ופרופיל LinkedIn… אשכרה ישבנו בחדר ישיבות ועברנו, אחד על קורותיו של האחר – גם כדי ליצור אחידות בתיאורי התפקיד האחרון (בעיקר אצל המפתחים) וגם כדי לקבל פידבק אמיתי. וכל זה, כשכלל אחד מנחה את כולנו – לא יותר מעמוד אחד!

אבל רגע, יש כאלו שהם יותר ותיקים בשוק, ועברו מס׳ עבודות ותפקידים – איך לעזאזל הכל ייכנס בעמוד אחד?!?! שאלה מצוינת. אין פה חובה לשום דבר. רק שהקובץ נראה הרבה יותר ״נקי״ עבור המגייסים, ותכל׳ס – מראה שיש לכם יכולת תמצות.

אתם בטח יודעים שמגייסים מקבלים מאות קורות חיים ביום. לא חידשתי לכם. בשביל שהם יקראו דווקא את שלכם, משהו שם צריך למשוך אותם לזה. לכן, חשוב שהמסמך יהיה תמציתי – לא צריך לספר פה סיפור, אלא לתת ״טיזר״ למי אתם כדי למשוך אותם (א) להמשיך לקרוא ו(ב) לזמן אתכם לראיון. את כל השאר – אפשר לספר בע״פ.

אז כל מה שכתבתי פה זה מתוך הנסיון שלי, בעולם ההיי-טק, וממש בגדר המלצה בלבד. עשו עם זה כרצונכם 🙂

יאללה, לתכל׳ס:

  1. כותרת המסמך – השם שלכם. הרבה נוהגים לכתוב ״קורות חיים״ – זה מיותר. הרי ברור לכולם שזו לא רשימת קניות או הזמנה למסיבה.
  2. תת כותרת לפרטים אישיים – כמה שפחות. מה שחשוב זה דרכי ההתקשרות אליכם – אימייל וטלפון נייד, אבל גם:
    • לינק לפרופיל LinkedIn (אם יש) – ובלי פדיחות, רצוי שהפרופיל וקורות החיים יהיו זהים מבחינת התוכן, כן?!
    • לינק לאתר אישי/בלוג/תיק עבודות/דף פייסבוק – כמובן אם רלוונטי ויכול להועיל. פליז, אל תשימו לינק שעשוי להגיע לתמונות פייסבוק מביכות…
    • כתובת – אני לא בעד, אבל לשיקולכם. אם אתם גרים ברעננה ומגישים למשרה בירושלים, לא הייתי כותבת את זה כדי שלא יפסלו על הסף. גם ככה, רוב המגייסים שמתקשרים שואלים איפה אני גרה ואם לעבוד ב- X מתאים לי, אז לא צריכה להיות בעיה.
      כל השאר – מצב משפחתי, רשיון נהיגה, תאריך לידה וכו׳ – לא מעניין (שוב, אלא אם כן יש פה משהו שיכול לסייע למשרה כמו רשיון נהיגה מסוג מסוים וכאלה).
  3. סיכום – צריך להיות ממוקד (2-3 משפטים) ומוכוון למשרה. רצוי לכתוב ״מחפש משרות של ניהול מוצר״ אלא אם בא לכם שיפנו אליכם בכל מיני הצעות לא רלוונטיות (שגם ככה יקרה, אז עדיף לצמצם).
    • אם אין לכם נסיון תעסוקתי (וגם אם יש לכם, זה לא יזיק, כמובן במידה הנכונה), כדאי להרחיב בחלק הזה ולספר על תכונות וכישורים שיכולים להתאים לתפקיד אליו אתם פונים. מה למשל?
      • רוצה להיות דיילת באל-על? ספרי שאת שירותית, ייצוגית, בעלת יחסי אנוש טובים, חרוצה ואחראית
      • רוצה להיות איש מכירות? ספר שאתה טוב ביצירת קשרים עם אנשים, שאתה לומד מהר, שבחטיבה מכרת לימונדה לשכנים בהצלחה רבה
      • רוצה להיות מנהלת פרויקטים? ספרי שיש לך הבנה עסקית של לקוחות, שאת עקשנית בפתירת בעיות, לומדת לבד ומכירה מתודולוגיות/כלים של ניהול פרויקטים
        הבהרה: אין פה שום עניין מגדרי, כל הדוגמאות הן לפי קורות החיים שקיבלתי באמת.
  4. נסיון תעסוקתי – חשוב להיות בראש המסמך כי לזה הוא מיועד. מה צריך להיות פה?
    •  שם החברה, הסבר קצר על מה החברה עושה והשנים בהם עבדתם שם.
    • הtitle  של התפקיד, ופירוט תחומי האחריות שהיו במסגרת תפקיד זה. חשוב להדגיש את הדברים שיכולים לסייע בזימון לראיון (שהרי זו המטרה) – הבאת לגדילה של 150% במכירות, גייסת אנשים לצוות שלך (לתפקידים שאינם HR, כן?!), אחריות על פרויקט אסטרטגי לחברה, ניהול אנשים מרחוק, ועוד…
    • טכנולוגיות שנלמדו בתפקיד זה או כישורים חדשים שלמדתם.
    • הישגים – אם יש הישגים ״רשמיים״ (יענו, לא מה שכתבתי בתחומי האחריות של התפקיד), כדאי לציין אותם – זכיתם בתואר ״העובד המצטיין לשנת 2010״, קיבלתם תעודת הוקרה מפרויקט חונכות שעשיתם, הגעתם לירח לפני גיל 21. כאלה.
    • העבודה הנוכחית צריכה להיות בלשון הווה (אחראית על בניית roadmap למוצר), בעוד שהקודמות בלשון עבר (ניהלתי צוות פיתוח Java).
    • הרשימה צריכה להיות כרונולוגית (המשרה האחרונה תופיע ראשונה) ואם אפשר להראות התפתחות מקצועית – אחלה.
    • זוכרים שאמרנו עמוד אחד? אז אם יש משרות שעשיתם בתור סטודנטים או בכלל, והן לא רלוונטיות – אפשר להעיף.
  5. השכלה – גם כאן, בסדר כרונולוגי הפוך. אם סיימתם בהצטיינות, כדאי להדגיש. בכלל, כל דבר שיגרום לכם לבלוט ממועמדים אחרים – להדגיש!
  6. שונות –
    • יכולות, כישורים – זה המקום להראות מי אתם ואיך אתם יכולים לתרום לחברה. אם יש לכם משהו מיוחד – תכתבו אותו. אם אתה ״תותח באקסל״, עזוב…
    • תחביבים מיוחדים –  אתם איירונמנים/ות? תציינו. קונדיטורים בנשמה? תכתבו. מנסיון, זה תמיד שובר את הקרח.
    • פעילות התנדבותית – עוזרים לבני נוער במצוקה? אחלה. עובדים עם קשישים? מצוין. מצד שני, אל תגזימו ואל תיכנסו לפינות שיהיה קשה לצאת מהן…
    • שפות – אם אתם שולטים בשפות נוספות, זה תמיד טוב לציין. מראה שיש לכם יכולת למידה.
  7. שירות צבאי – שנים, תפקיד ואחריות. אם השתתפתם במבצע ״מפורסם״ או קיבלתם עיטור גבורה – אפשר לציין.
  8. הכשרות – עשיתם קורסים רלוונטיים למשרה או לחילופין מיוחדים (קורס מדריכי crossfit), תכתבו.
  9. ממליצים – לא חובה. רוב המקומות מבקשים את זה כשמגיע הרגע, ובינינו – בעולם שכולו לינק אחד גדול, אפשר בקלות למצוא מישהו שמכיר אתכם ולדבר איתו ״אוף-דה-רקורד״… מה שכן, אפשר פשוט לכתוב ״המלצות יינתנו לפי דרישה״.
  10. הערות כלליות –
    • להשתמש באותו פונט לאורך כל המסמך. לא להתלהב עם פונטים של כתב יד וכאלה.
    • לשים לב לעימוד של המסמך (שוליים) ולרווחים בין החלקים השונים – אתם לא רוצים שמי שקורא את זה, יקבל כאב ראש ויעיף את המסמך לאתם-יודעים-לאן.
    • תהיו עקביים עם הסגנון – התחלתם עם שם החברה בbold ותפקיד עם קו תחתון – המשיכו ככה לאורך כל המסמך.
    • התאריכים מיושרים לאותה נקודה. תחשבו שמי שמקבל את המסמך, קודם סורק אותו בעיניים וזה חייב להראות מסודר ואחיד.
    • תדגישו מילות מפתח שמופיעות במודעת הדרושים וקיימות אצלכם בקורות החיים. זה יקפוץ למגייסים ישר בעיניים ויגרום להם להמשיך לקרוא.
    • וודאו שאין שגיאות כתיב וכמובן, כמובן – שכל מה שכתוב שם הוא אמת!
    • שמרו את הקובץ כ PDF ואותו תשלחו. מאחר וזה יוצר קובץ ״נעול״ לעריכה, אין חשש שלא יוכלו לקרוא את הפונטים שלכם או שמשהו ישתבש בעימוד.

קצת חפרתי. אבל זו השקעה חד פעמית, שתשתלם לכם עם כל טלפון שתקבלו, אז שווה.

יש לכם מה להוסיף? בא לכם שאעבור על הקו״ח שלכם? חושבים שאני חיה בסרט? תכתבו לי. אני אשמח.

15 תגובות בנושא “אלו הם חיי. סיריוסלי?!

  1. בחיי שהלכתי למי אני? כדי לראות אם זו באמת את. וואו אחד גדול!!! איזו כתיבה! אוריתי, גאה בך ככ

    אהבתי

כתיבת תגובה