Free your mind (and the rest will follow)

אחד המשפטים ששמעתי הכי הרבה לאחרונה בתהליך החיפוש שלי הוא ״חסר לך נסיון ב…/יש לך פער להשלים ב…״.

אני מודה, שעל אף החננה שאני, שאוהבת ללמוד, המשפט הזה ביאס אותי. כלומר, נכון יש לי פער להשלים בהמון דברים (אני למשל לא יודעת לבנות שולחן), וחסר לי נסיון במלא תחומים (מעולם לא מילצרתי), אבל – למה זה דבר רע?!

כשהגדרתי לעצמי מה אני מחפשת במקום הבא (וזה נכון גם לחיפוש הקודם, ראו שיחה עם חבר בפוסט הזה), החלטתי שאני רוצה מקום שאוכל ללמוד בו, ושיקדם אותי למקום הבא אחריו מבחינת ידע, נסיון, עבודה עם גופים שונים בארגון, וכו׳.

נכון, אני יכולה לחפש עבודה בתחום מאוד ספציפי שעשיתי בעבר, ובטוח אהיה מצוינת בו. אבל האם זו תהיה התקדמות? האם אצא מאזור הנוחות שלי במקום כזה? האם לא אשתעמם מהר?…

boring3

הרשימה

בדר״כ בראיונות, אני נוהגת לשאול את המנהל המגייס מה הפרופיל של המועמד שהוא היה רוצה לראות בתפקיד. זה מאפשר לי להבין אם אני בכיוון או לא, וגם מה חשוב לו באמת, למרות או אולי בהמשך, למה שנאמר בראיון עצמו.

באחד הראיונות האחרונים שעשיתי, קיבלתי תשובה שהעיפה אותי. הכינו אותי שהוא איש של data, שהוא אוהב לחקור ושהוא קצת ״משוגע״ (בקטע טוב כמובן). אז כמובן ״התכוננתי״ לתשובה בהתאם. ציפיתי שתהיה פה רשימה של מישהו שעבד עם data ויש לו נסיון עם אפליקציות מובייל ויודע לעבוד עם אנליטיקס. זה תאם גם את השאלות שהוא שאל אותי לאורך הראיון. אבל הופתעתי.
אני: ״אז איזה אדם היית רוצה לראות בתפקיד הזה?״
המנהל: ״מישהו חכם״

שתיקה.

פרצוף מרוצה.

התשובה שקיבלתי הפעם, גרמה לי להיות מרוצה משתי סיבות –

אחת, אני חושבת שזו היתה בין הפעמים הבודדות שמראיין לא התחיל למנות איזו רשימת מכולת: שיהיה רגיש, ספונטני, ועם חוש הומור. אה, רגע – לא הרשימה הזו.

איכשהו, התשובה הנפוצה היא: שיהיה עם נסיון בפרודקט, שידע לדבר עם הפיתוח, שיוכל להתמודד עם לקוחות ולהבין את השוק, שמבין בתהליכים, ושיהיה לו ידע ב<תחום-ספציפי-שקשור-לחברה>.

שתים, כי זה כ״כ נכון! ההיצע שיש היום לחברות, גורמת להן לברור את המועמדים ע״פ הנסיון הספציפי שיש להם שמתאים לחברה. מצד אחד, אני יכולה להבין. מצד שני, מישהו חכם ידע להשלים את הפער הנחוץ בתחום. הוא לא חייב לבוא עם נסיון נקודתי ונישתי בתחום.

למה אני אומרת את זה?

 

I rest my case

הראיון שהזכרתי קודם, לא היה הראשון באותו מקום. קדמו לו ראיון טלפוני עם HR, ראיון עם המנהלת המגייסת, תרגיל בית, וראיון צוות בו אני מציגה את התרגיל.

במסגרת התרגיל נתבקשתי להציע תוכנית אסטרטגית על מנת להגדיל את מס׳ המשתמשים באפליקציית המובייל. מודה – כשקראתי את התרגיל בפעם הראשונה קצת נלחצתי כי אני לא בקיאה בתחום. וגם כי רוב הנסיון שלי הוא ב back end של מערכות. אז קראתי אותו שוב. ושוב.

ואז התחלתי מחקר-

בתור התחלה, התקנתי את האפליקציה ונרשמתי. כל פעם שמשהו בonboarding flow לא היה נראה לי – צילמתי מסך. וגם חשבתי איך זה היה יכול להיות יותר נוח/נכון. היה נראה לי שהתהליך ארוך מידי, וגם שחלקים ממנו עלולים להכשיל את ההמשך.

אח״כ, עשיתי גוגל על הנושא והתחלתי לקרוא מאמרים שפירטו כל מיני דרכים להגדלת מס׳ משתמשים באפליקציה.

אחד הדברים שחזר על עצמו, היה כמה מהר היוזר מגיע ל wow/a-ha moment שלו – כלומר, הרגע שהיוזר מבין למה הוא צריך את האפליקציה.

זה היה רגע ה a-ha שלי! הבנתי את מה שהבנתי קודם – יש בעיה ב onboarding flow – ועל זה ביססתי את התרגיל שלי.

כשהצגתי את התרגיל, הסברתי למה בחרתי באופציה הזו – מבחינת סיכון, רווח, ועלות ביצוע. נשאלתי שאלות, התשובות שלי נרשמו על דף בתוספת הערות, ו…זה גרם לי להילחץ שוב 🙂

בסוף התרגיל, אחד מחברי הצוות הודה לי שבאתי, ואמר: ״תודה שלא אמרת push notifications״. נשארתי עם סימן שאלה על הפנים, ומנהלת הצוות שהבחינה בכך, אמרה ״כן, כל מי שבא עם נסיון באפליקציות מובייל נותן את זה כפתרון…״. הלכתי עם סימן שאלה למרות שאמרה לי שהייתי אחלה, ולמרות שהתקשרו למחרת לקבוע ראיון המשך.

האסימון נפל לי רק אחרי כמה זמן, בפגישת קפה, בה סיפרתי לבחורה שישבה מולי על הראיון הזה וקלטתי מה הם אמרו – העובדה שאין לי נסיון ספציפי בתחום מסוים, לא רק שלא היוותה בעיה – היא עזרה לי להתקדם בתהליך. היא עזרה לי לשמור על ראש פתוח וחשיבה יצירתית, היא גרמה לי לגשת למשימה ״נקייה״ מהטיות ולהצליח בה. בום!

לרוץ למרחקים ארוכים

יותר מזה – הראיון הזה נהיה מבחינתי הוכחה לזה שלא בהכרח צריכים נסיון קודם בתחום, והתחלתי לתת אותו כדוגמה בראיונות אחרים בהם הנושא עלה. לא בכולם זה תפס, אבל בחלק כן.

ותכלס, זה החלק שמעניין אותי – כי אם מקום עבודה כ״כ מקובע על נסיון נישתי בתחום שלו, מה יקרה בפיבוט הבא שלהם?! מה יקרה כשתצא טכנולוגיה חדשה שאף אחד בחברה לא מכיר? לא תעדיפו ברגעים כאלו שיהיו לכם אנשים שמסוגלים ללמוד מהר ולהתקדם עם החדשנות?

בדיוק כמו שאני מחפשת מקום עבודה שיקדם אותי לתפקיד הבא אחריו, אני מאמינה שזו צריכה להיות הגישה גם של מקומות העבודה עצמם.

אם אני רוצה מקום שאוכל ללמוד בו טכנולוגיות חדשות, דרך אחרת לנהל תהליכים, וצורת התנהלות מול בעלי העניין – זה אומר משהו על המקום הזה. זה אומר שהוא צריך לגייס אנשים מגוונים, שעבדו בכמה תחומים, שהתנסו בכמה חברות – ש״ראו עולם״ – כדי שהם יביאו את היצירתיות והגיוון למקום הנוכחי.

ומקומות כאלו יפתחו מקצועית (וכנראה גם אישית) אנשים שאני רוצה לעבוד איתם ולהיות כמותם.

 

אגב, אפילו NASA הבינו את זה.

הם הקימו את הפרוייקט הזה שמזמין אנשים מן השורה לפתור בעיות.  רק אומרת.

5 תגובות בנושא “Free your mind (and the rest will follow)

כתיבת תגובה